Tips voor duurzaam ondernemen tijdens de coronacrisis

tips duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker. De interesse in duurzame producten en keuzes groeit en het is belangrijk daar als bedrijf in mee te groeien. Daarom geven wij jou in dit artikel tips hoe jij je bedrijf kan verduurzamen en stappen zet richting een groener bedrijf. Zeker in tijden van corona is het goed eens te kijken hoe jij duurzaam kan ondernemen.

Maar wat is duurzaam ondernemen dan precies? Je hebt vast weleens van de drie P’s gehoord: people, planet en profit. Het gaat erom dat je binnen jouw bedrijf rekening houdt met deze drie elementen. Je zou ‘m in het Nederlands ook wel de drie W’s kunnen noemen: werknemers, wereld en winst. In hoeverre houd jij rekening met deze ‘drie W’s’ in jouw bedrijfsvoering? 

Werknemers (people)

Wat zijn de effecten van jouw bedrijfsvoering op jouw medewerkers? Hoe kun je hen inzetten je bedrijf te verduurzamen? Laat ze bijvoorbeeld met de trein reizen en/of hun eigen werktijden kiezen zodat ze de spits kunnen vermijden. Heb je een bedrijfskantine? Biedt dan duurzame, gezonde lunches aan. Misschien kun je ook wat meer vegetarische of vegan opties aanbieden, zodat je een duurzame bedrijfskantine creëert. Vraag werknemers ook of zij zelf ideeën of initiatieven hebben om het bedrijf duurzamer te maken, zodat je dit echt samen doet. Werk je samen met een cateringbedrijf, vraag ze dan om mee te denken om meer duurzame opties aan te bieden.

Werken jij en je werknemers remote? Bekijk dan de opties hoe jullie elkaar gezond houden. Veel ondernemers en werknemers die vanuit huis werken, hebben de neiging om weinig ontspanning in te plannen en om tussendoor ongezond te snacken. Onze tip: zorg altijd voor een kan water op je bureau, natuurlijk op gepaste afstand van elektronica. Zet een timer op je mobiel voor momenten van ontspanning of sportieve activiteiten. En snack waar mogelijk gezond! Zo blijft iedereen mentaal ook fitter.

Er is nu ook een mogelijkheid via Instagram Stories om een ‘challenge’ te starten. Daag jouw medewerkers bijvoorbeeld uit om een 5000 stappen per dag te zetten en laat ze jouw bedrijf en andere medewerkers taggen. Zo maak je elkaar bewust en zorg je voor een duurzamer bedrijfsklimaat.

Wereld (planet)

Bij Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is kijken naar de wereld om je heen en duurzamere keuzes daarvoor maken onmisbaar. Dat kan ‘m al in hele kleine dingen zitten: laat jij je apparaten de hele nacht aanstaan? Kies ervoor deze uit te doen en zo minder stroom te verspillen. Verstuur je veel pakketjes? Kies voor duurzaam en/of gerecycled verpakkingsmateriaal, elektronisch bezorgen of fietskoeriers en probeer zo min mogelijk plastic te gebruiken. Koop je veel goederen in? Kijk of je hier misschien duurzamere keuzes kunt maken. 

Winst (profit)

Hoeveel winst keer jij jezelf uit? Of hoeveel winst maakt jouw bedrijf? Het is belangrijk te onderzoeken of jouw bedrijf financieel gezond is. Wat doe jij met je winst? Investeer een deel van je omzet in een duurzaam initiatief en help op die manier de wereld. Misschien kun je investeren in lokale initiatieven of het planten van bomen. Investeren in voedselbossen is daar ook een mooi voorbeeld van. Maar ook ons initiatief is in het leven geroepen om lokaal ondernemerschap te ondersteunen.

Of kies ervoor om te investeren in kennis van medewerkers, waardoor jouw bedrijf op lange termijn ook kan blijven bestaan. Kies iets wat bij jouw bedrijf past en zet zo ook je omzet in om een duurzamer bedrijf te worden. In tijden van de coronacrisis kun je er ook voor kiezen een ander bedrijf of andere branche te steunen dat bijna kopje-onder gaat! Een mooi voorbeeld daarvan zijn lokale ondernemers die geld inzamelen om zelfgebakken taarten langs te brengen bij verzorgingstehuizen.

Elke keuze die jij maakt heeft invloed op onze toekomst. Ook jij kan daaraan bijdragen! Kijk of jij ondernemers om je heen kunt verzamelen die ook duurzame keuzes willen maken en inspireer elkaar. Deel jouw weg naar een duurzamer bedrijf op social media en stimuleer op die manier klanten om hetzelfde te doen.